adi » Tir Aug 12, 2008 2:27 pm
Hei, Peter,
1. KUNSTVERKER
Ja, det gaar an aa tenke seg at menneskeskapte kornsirkler er en form for kunstverker, og at mennesker lager disse i stort alvor, i en tilstand av inspirasjon fra ubevisste kilder, baade psykologiske og kollektive, mytiske. Da er mönstrene interessante som billedkunst eller kunstinstallasjoner.
For meg er dette likevel noe annet enn kornsirkler som oppstar av seg selv, uten mekanisk inngripen av mennesker. Jeg mener at hvis dette siste foregaar, saa er det et grensesprengende fenomen paa en helt annen maate enn vanlige, menneskeskapte kunstverker.
Og sirkler laget av kommersielle aktörer for aa skaffe turistinntekter, er selvsagt noe annet.
2. NATUR
Jeg har en venn som mener at blomster og krystaller, isformasjoner, havdyr og pattedyr, solsystemer og galakser er minst like vakre og fengslende som kornsirkler. Han ser ikke noe spesielt ved sirklene, for ham er de en del av naturen. Jeg forstaar ham, men jeg mener at kornsirkler stiller i en annen kategori, fordi de ser ut til aa springe ut fra en intelligent aktör ved direkte handling her og naa. Vi er vitne til at noen skaper noe der og da, uten at vi vet hva, hvem, hvordan eller hvorfor (selv om vi har en anelse).
3. HINSIDES KUNST OG NATUR
Kornsirkler gaar ikke imot naturlovene, men peker ut over dem. Naturlovene trekkes inn under et höyere, intelligent formaal som vi ikke kjenner. Kornsirkler er verken natur eller kunst, men noe tredje, ukjent og hittil uforklarlig. Det fascinerer meg enormt.
Hvis jeg faar vite at en flott formasjon, som 08.08.08, dessverre er laget ved grove mekaniske midler, blir jeg skuffet. Jeg regner med at flere tenker som meg?
Vennlig hilsen
adi