phander » Man Jun 22, 2009 10:58 am
Jeg har først nylig "oppdaget" kornsirklene -- i den forstand at jeg visste ikke om omfanget og hvordan de så ut. Derfor vet jeg ikke så mye om forhistoriene, selv om jeg har prøvd å orientere meg. Men denne var så spesiell at jeg har fundert over den i flere dager. Det var noe underlig ved den første tegningen -- ikke rund og perfekt (er dette nytt?), og jeg lurte på om det gjengav noe i kroppen (nervetråder?). Derfor var linken til bakterier interessant.
Er det også nytt at en kornsirkel utvides etter at den er laget?
Jeg tenker på kornsirklene som drømmesymboler. Hvis dette skulle være en drøm, begynner den med et kaos, som repareres først ved at kanten forsterkes, dernest ved at figuren perfeksjoneres ved en sirkel. Så dannes det en hale og etter hvert to "armer". Figuren med hale fikk meg først til å tenke på et rumpetroll, og de to "armene" kunne være del av forvandlingen på vei til frosk. Altså en prosess fra ufullstendig individ til et ferdig utviklet individ i et annet element. Åndelig metafor?
Jeg undres på om det var inntrykket av den første figuren som provoserte bonden, altså ikke bare at han fikk noe uvelkomment i åkeren. Kanskje peker den på et kaos i vår felles menneskelige underbevissthet.
Hvis bakterielinken er aktuell, handler det på en måte om sykdomsbekjempelse.
Hvis det skulle være et budskap i dette (jeg tenker at kornsirkeltematikken har mange "hvis"), kunne det være: "Det er brutt ut kaos eller sykdom (jorden? menneskene? er syke), men vi gjør alt for å bekjempe den".
Jeg kan assosiere figuren også til en fødselskanal eller eggleder. Vitsen med kornsirklene er kanskje at de åpner for mange tolkninger.