adi » Fre Aug 21, 2009 9:51 pm
Jeg reiste til Rælingen og så på denne kornsirkelen i formiddag (fredag). Første gang jeg ser en kornsirkel med egne øyne! Var der mellom 11 og 12. Møtte ingen andre. Siden det allerede fantes en tydelig sti opp fra veien, gikk jeg forsiktig inn og gransket sirkelen på nært hold.
Det var havre. Stråene i sirkelen lå nesten flatt ned mot bakken. Hele veien rundt var de lagt ned med urviseren. Jeg så ingen strå som var brukket. Så heller ingen som var bøyd i leddknutene eller på noen måte forvokst i knutene. Stråene lå bare flatt langs bakken, presset vanrett helt nede ved jorden, som var nokså bløt. Naturlig nok var det litt luft under dem, da stråene lå i flere lag. Bakken og plantene var våte etter nattens kraftige regn.
Sirkelen ligger i en skråning som heller rett mot et lite borettslag på den andre siden av den lille dalen. Fullt synlig fra blokkene og parkeringsplassen, bare med et glissent skogholt imellom. Jeg vurderte å ringe på i noen leiligheter for å spørre om noen hadde sett noe uvanlig, men ombestemte meg etter at to ringeknapper var prøvd (stod der i klissvåte olabukser og så kanskje litt tvilsom ut).
Mønsteret imponerte meg ikke. Kantene mellom liggende og stående korn er for det meste svært ujevne, hakkete og rufsete. De to vinkel-armene er skjeve og ujevnt plassert i forhold til sentrum. Vanskelig å bedømme fra bakken om ringen er sirkelrund. Når jeg så på flyten eller "legden" i motlys mot solen, skinte det kraftig og sølv-aktig i det våte, liggende kornet, slik det er vanlig ikke minst på Lucy Pringles bilder fra England. Kontrastentil det skyggefulle, stående kornet blir iøyenfallende.
Jeg så ingen sti inn til sentrum og ingen merker der inne. I hele den indre sirkelflaten virket kornet urørt. Men det fins vel kanskje måter å lage en slik ring på uten å sette ned en påle i sentrum - uten at jeg kan si jeg har prøvd.
Alt i alt sitter jeg igjen med en følelse av at amatører har vært på ferde, men skal ikke felle noen endelig dom. Er for lite kyndig i "felten". Men moro var det lell. Har fått enda mer lyst til å reise og se virkelige kornsirkler i Sør-England.
(Tok en mengde bilder med mobiltelefon (Nokia E66), men de viser ikke noe mer enn de bildene som alt er lagt ut på kornsirkler.org.)