All time favorites

Diskuter alt om kornsirkler

All time favorites

Innlegg Peter » Ons Aug 12, 2009 7:42 pm

Hva er dint alle tidens favoritt formasjon? Eller en av flere kanskje, som du har et spesielt forhold till, og hvorfor.. :D
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: All time favorites

Innlegg adi » Man Aug 17, 2009 11:09 pm

En favoritt for meg er The Julia Set, ved Stonehenge, 7. juli 1996. (Kan noen legge på et bilde?)

Hvorfor denne? Fordi:

1. Første kornsirkelmønster i fraktal geometri. Løftet fenomenet opp på et nytt bevissthetsnivå.

2. Utrolig vakker, enkel og original. 151 sirkler i et fleksibelt, henslengt, levende mønster med frie avvik i de små ringene og utrolig presisjon i de store sirklene og helheten. Enkelheten er i virkeligheten utrolig kompleks.

3. Oppstod helt uventet MIDT PÅ DAGEN i løpet av maks 45 minutter, på en søndag, midt mellom A 303 (Wiltshires mest trafikkerte vei) og det tungt besøkte og turistifiserte monumentet Stonehenge - uten at noen vitner har sett et eneste menneske bevege seg ute på det jordet.

4. Julia-mønsteret kommuniserer med det aller sterkeste av de mystiske monumentene fra keltisk tid, nemlig Stonehenge (påbegynt for 5000 år siden og fullført 2500 før Kr, et astronomisk, kosmisk, rituelt, gåtefullt anlegg med ubegripelige trekk).

Etter denne kommer for meg det 3-doble Julia-settet ved Alton Priors, 11. juli 1997. (Har noen et bilde?)

Dernest den grensesprengende formasjonen ved Milk Hill, 12. august 2001. Et slags 6-dobbelt Julia-sett med 409 sirkler, mange av dem med kompleks legd. Til denne dag komplett uten forklaring. (Bilde?)
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: All time favorites

Innlegg adi » Tir Aug 18, 2009 10:54 pm

"Julia Set"-formasjonen fikk usedvanlig mye PR i media (britisk fjernsyn og presse) og fikk omtrent 10.000 besøkende i dagene etterpå (bonden tok inngangspenger). INGEN VITNER meldte seg som hadde sett mennesker lage den, selv om den ble til midt på blanke ettermiddagen, og selv om skeptikere, fjernsyn og presse etterlyste slike vitneutsagn.

Her er litt av Andy Thomas' redegjørelse for omstendighetene rundt denne kornsirkelen ved Stonehenge i 1996 (i boken "Vital Signs. A Complete Guide to the Crop Circle Mystery and Why It Is NOT a Hoax". Berkeley, 2002, s. 58-59). Sitatet er langt, men det er verd det.

THE STONEHENGE FRACTAL

One of the most significant circle events of all time took place on July 7th in the southerly field close to the A 303, the busiest road in Wiltshire, and opposite Stonehenge, the most visited ancient monument in England. There were many extraordinary things about the shape which appeared there.

(Ekstrem størrelse og presisjon:)
It was a fractal known as a "Julia Set", a centipede-like (tusenben-lignende) pattern of 151 circles resulting from the same series of reiterative calculations that produces the Mandelbrot Set. 915 feet (ca 300 meter) from top to tail, its spiral sweep was a representation of the "Golden Mean" (Det gylne snitt) in sacred geometry. The order in which the size of the circles grew and again diminished followed the "Fibonacci Sequence".

(Eksakt plassering i forhold til omgivelsene:)
When checked on a hunch by Michael Glickman and Patricia Murray, the whole design was found to be aligned with the north and west edges of the field — a line could be drawn from where they met, directly through the centers of the middle circle and to either side in the curl of the spiral. Two further lines could be drawn from the corner to tangent the outermost circles of the fractal, at perfect 36 degree angles. They also discovered that the largest circles were at the highest point of the field, which was very slightly domed, the smaller ones tailing off down the slpoes. Clearly, there was no randomness of execution here.

(Tidsrom på 45 minutter:)
And yet, the most amazing aspect to this formation was the time it appeared: between approximately 5:30 p.m. and 6:15 p.m. one Sunday afternoon. How was this known? A pilot was flying over the ancient stones at about 5:30 p.m. Used to seeing crop circles from the air, he swears there was no formation present. A few minutes earlier, at about 5:15 p.m., a Stonehenge security guard walked to the southern part of the complex and looked down on the relevant field. There was nothing unusual there, nor had there been all day. A farm worker also confirmed the absence of any shape there sthroughout that Sunday. Yet by the time the pilot came by again shortly after 6:00 p.m., the massive fractal had appeared.

(Umulig å lage 'for hånd' på så kort tid:)
Given the lengths of time taken to create the relatively small patterns in the 1992 hoaxing competition (det tok lang tid for hoaxere å lage ganske små mønstre under en konkurranse i 1992), that something this large, with so many extraordinary mathematical qualities, could be created by humans in such a short interval beggared belief.

Rough calculations showed that just to have created random (tilfeldige) circles would have taken whatever number of bodies (ukjent antall personer) making around three circles every minute or less – without allowing for the many HOURS which would be needed to lay them out so accurately.

To have performed such an incredible feat in full daylight without being seen would be impossible anyhow.

Så langt Andy Thomas, som i motsetning til Erik har vært der og satt seg inn i hva som skjedde.

(Det Erik skriver om Milk Hill 1991 i sitt svar, kommenterer jeg en annen gang. Jeg kjenner den gamle debatten hans på forumet her om areal og fortballbaner og skjevheter.)
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: All time favorites

Innlegg Peter » Ons Aug 19, 2009 4:36 pm

Bilde
Bilde
Bilde

Ja, Det to julia formasjoner er vakkert.
Jeg har altid vært litt "redd" for Milk hill '01 formasjonen. Ikke at der er nødvendigvis ondskap i ham, men han er (bokstavlig) for stor. Som en tog som kommer dundrende imot. Der er så mange henvisninger det siste to år i nyere formasjoner till denne. Mens de to julia formasjoner forteller en histori på seg selv, er Milk hill form. en kapitel som er ikke ennå avviklet tror jeg.

Erik; uansett opphavsmåte; du har vist noe favoritter du og, har du ikke?
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: All time favorites

Innlegg may » Ons Aug 19, 2009 9:05 pm

Jeg vil ikke være med på den endeløse diskusjonen vedr hvem som har laget dem. Det interesserer meg ikke, egentlig. Jeg er bare så imponert over alle som kan få noe ut av symbolikken, som jeg er blind for. (Jo, jeg så den med fiskene og visste at symbolet for Jesus er en fisk). Stolt :lol:

Jeg var innom en engelsk side, i forbindelse med den siste sirkelen som kom var det en som kom med (for meg) kule sammenhenger innen matematikk og både gresk og egyptisk mytologi. Manmade or whatever - bring it on. Og dere som kan dra disse sammenhengene; kom igjen. Nå finner jeg jo ikke igjen den engelske siden heller.

Forøvrig synes jeg Peter skriver inspirerende.
may
 
Innlegg: 9
Registrert: Tir Jun 09, 2009 10:53 am

Re: All time favorites

Innlegg adi » Ons Aug 19, 2009 10:38 pm

Peter, takk for at du la ut bilder!

Erik, jeg er enig i at det er uløste problemer. Alt er ikke forklart, og blir det kanskje aldri.
Men det er ikke vanlige sirkel-armer i de to Julia-formasjonene (i motsetning til Milk Hill). Krumningen endrer seg hele veien, og det på matematisk korrekt måte etter fraktal geometri, slik de har målt opp dette. Jeg har sett utførlige bildeforklaringer av dette i flere ulike bøker, men får ikke lagt dette ut her.

De to formasjonene Erik foreslo for noen dager siden, synes jeg også er klare høydepunkter (se lenger oppe).

May, er det virkelig helt det samme for deg om dette lages av vanlige folk - eller er et ubegripelig, hittil uforklarlig fenomen, kanskje med kommunikasjon fra intelligente krefter som menneskene ikke kjenner til?
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: All time favorites

Innlegg Peter » Tor Aug 20, 2009 6:36 pm

Ops! Sorry Erik. Dum spørsmål fra meg. Leste litt for fort over dine innleg. :oops:
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: All time favorites

Innlegg may » Fre Aug 21, 2009 4:46 pm

Selvsagt ville jeg gjerne visst jeg og. For meg har det seg slik at det henvises så mye til mytologier, og jeg er imponert over alt dere andre kan.

Den enestee "mytologien" jeg kjenner til er kristendommen - jeg kan for eksempel se på sirklene det som "store tegn fra himmelen". Utenomjordiske er det fllust av i bibelen og også stiger og det jeg tolker som et romskip. Esekiel, 1. kap. Husker ikke nøyaktig - men hele første kapittel der handler om utenomjordiske og et romskip.
Og Jesus steg opp i skyene - det er jo som å beamet opp slik vi ser på tv. For meg.
may
 
Innlegg: 9
Registrert: Tir Jun 09, 2009 10:53 am

Re: All time favorites

Innlegg Peter » Fre Aug 21, 2009 9:33 pm

Hei May,
Kjenner du denne webside?
http://www.crystalinks.com/ufohistory.html
Bilde
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: All time favorites

Innlegg may » Lør Aug 22, 2009 9:01 pm

Nei, Peter, jeg kan som sagt minimalt, men tusen takk - jeg gleder meg til å se på den.
may
 
Innlegg: 9
Registrert: Tir Jun 09, 2009 10:53 am

Re: All time favorites

Innlegg eva-marie » Søn Aug 23, 2009 11:25 pm

Snakker du om spiraler bygs opp etter Fibonnacis tallerekke, Adi?
Mange ting i naturen er bygd opp etter denne spiralen/tallrekken:

Se denne lenken: http://www.jerrellbusinessfurniture.com/page8.html
eva-marie
Site Admin
 
Innlegg: 575
Registrert: Ons Mar 19, 2008 12:35 am

Re: All time favorites

Innlegg may » Man Aug 24, 2009 1:43 pm

Puh - har brukt noen tid, for å si det sånn, på linken www.crystallinks.com/ufohistory.html, som Peter viste meg. Er helt firkantet i øynene og tankene spinner - like vidunderlig som et kornmønster. Dette var artig!!!
may
 
Innlegg: 9
Registrert: Tir Jun 09, 2009 10:53 am

Re: All time favorites

Innlegg adi » Lør Aug 29, 2009 12:07 am

Eva-Marie: Ja, jeg tenker på grafen laget over fibonacci-tallrekken. Det er en klassiker. En mengde levende organismer har dette som et skjult grunnmønster, slik det står litt om i den linken du viste. Det var denne tallrekken de fant lå til grunn for Julia-mønsteret ved Stonehenge 1996.

Eltjo Haselhoff (i boka The deepening mystery of crop circles) nevner at det stod fram en hoax'er i pressen i 1996 og påstod at han hadde laget den Julia-set-formasjonen natten før - den som fikk så mye PR i pressen og på TV. Han ble da nøye intervjuet og spurt om hvordan han egentlig hadde gått fram.
Det viste seg da at han ikke skjønte hvordan mønsteret er konstruert. Han ga en rekke forklaringer som ikke stemte. Han kunne ikke forklare mønsteret og oppga flere ting som beviselig er feil. Det var en bløff at han hadde laget den.

I tillegg var det usannsynlig at den enorme formasjonen skulle ha ligget der åpenlyst hele formiddagen uten at noen hadde sagt fra at de hadde sett den, mellom Stonehenge og den trafikkerte veien. Den var neppe blitt til om natten. Den oppstod tydeligvis plutselig utpå ettermiddagen den søndagen.

Vi er liksom vant til at imponerende korndirkler senere blir avslørt som bløff. Men her gikk det motsatt vei. Det kan ha skjedd flere ganger.
Det er interessant når hoax-ere blir avslørt som bløffmakere, ved at mønstrene i åkeren er langt mer matematisk avanserte enn noe de kunne forestille seg.
Plutselig står vi likevel uten forklaring på hvordan hele Julia-mønsteret ble til.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: All time favorites

Innlegg eva-marie » Lør Aug 29, 2009 4:14 pm

Hoaxere har ofte stått fram og gjort krav på å ha lagd bestemte kornsirkler. Noen ganger er det slik som du sier at man skjønner de lyver fordi de ikke har kunnskapene som trengs for å konstruere et slikt mønster. Andre ganger avslører de seg ved at de påstår å ha laget en kornsirkel en bestemt natt, så forteller bonden at formasjonen da allerede hadde vært der i flere dager. Slikt skjedde såpass mange ganger opp gjennom årene at mange hoaxere etterhvert sluttet å kreve æren for bestyemte formasjoner. Det ble for åpenbart at de for med løgn.
eva-marie
Site Admin
 
Innlegg: 575
Registrert: Ons Mar 19, 2008 12:35 am


Gå til Ulike kornsirkeltemaer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 13 gjester

cron