Peak’s down.
Hele Peak’s down formasjon kan forklares ved det diatoniske system som nevnt ovenfor; inklusivt sin uregelmessighetene. Sentrumet av dette formasjon ligger ikke inn i sirkelen, men på omkretsen. Hvis du trekker et linje fra sentrumet av det to store sirklene i midten, og fra det største sirkelen på omkretsen tvers over formasjonen kommer du på krysspunkten av omkretsen og det minste sirkel. Dette er selve sentrumet. Ut herfra kommer et (uendlig) rekke med consentriske sirkler i det diatoniske forhold som er nevnt ovenfor, men vi trenger bare litt mer enn fem octaver.
Tar et sirkel som utgangspunkt og sier at det er C. Denne skal du kopïerer og skyve till side slik at det dannes et vesica pisces. Dette er omkretssirkel. På ene siden ligger omkretsen i sentrumet. På dmotsatte siden ligger omkretsen på C et octav lavere.
Gå innover till du kommer til G og dan et sirkel som har sit sentrum i G, og sit omkrets på C. På motsatt side, innover skal omkretsen kommer til å ligge på G i andre octav.
Egentlige midtpunkten mellom G og G octav er C#, men dersom ringene forskyve litt innover er det geometriske sentrum eksakt på C octav. Et er her hvor virvelsentrum kommer fra i denne sirkelen.
Hvis du teller et liten ters fra G (A#) innover i sentrumet og flytt den till motsatt side av omkretsen har du det store sirkel på omkretsen.
Neste sirkel (i klokkeretning) på linje er igjen et liten ters oppover fra A#, det blir C# (i andre octav i forhold til omkretsen). Den blir plasert på C# (i et octav lavere i forhold til omkretsen).
Alle sirkelene har et jevnt mellomrom på denne hemisferen, så u kan legge et sirkel utfra C# til det møttes omkretsen av G#, på motsat side skal tredje sirkelen kommer. Denne sirkel er ikke diatonisk. De ser ut til å være microtonalt.
Vi fortsetter i samme mønsteret: sirkelene på omkretsen er en liten ters oppover i forhold til sin forgjenger; A#, C#, E, G, A#, C#, E, og blir respectivelik plasert på omkretsen hvor omkretsen kryser et av consentriske sirkeler ut fra sentrumet: C, C#, E, A, F, G#, E
De minste sirkel E akkurat med toppen i sentrumet på omkretsen.
Å finne noe som dette er kjempemorro. Det gir et veldig ”Eureka” følelse. Men det er bare reconstruction; det trenger ikke et spesielt kunnskap. Bare lit talmodighet i et proces av ”trial and error”. Men å finne på noe som dette; å danne bevist et mønster og bruke det underliggende geometri på denne måten, det er helt fantastisk.
Men vi er ikke helt ferdig. Vi har nå et problem. Eller sirkellagerne hadde et problem. Vi har plasert halvparten av sirkelene jevnt, men har brukt mer enn halvparten av omkretsen. Så vi må jukse for å få det passende. På vilke måte de har gjort dette er vanskelig å se (jeg låg sirkelene på C#, D# (omkrets octaven), D (laveste octav), E, C#) men spørsmålet er hvorfor?
Jeg tror jeg forstår dette. For å komme så langt som vi har komt nå trengte vi et rett linje som deler omkretsen i to. Men i virkeligheten er denne linjen et bue av et størrere sirkel. Denne linjen skal krysse E, G og A# tvers over. Jeg har ikke endå forsøkt å finne ut, men jeg tipper at det er de sammen forhold som E (minste sirkelen) till omkretssirkelen C. Hvis det er sant då er ikke bare geometrien et fractal, men og selve mønsteret. Det minste sirkel blir omkretsen og syklussen beginner på nytt. Du kan inbilde at når du bøyer midtlinjen som et fjær at sirkelen sal blir mindre på nederste side.
Vi blir invitert till å contemplere på forskjellige dimensioner. Tenk at du ser på mønsteret som i et fly. Du ser et sirkel. Nå lander du flyen på omkretsen, og blir omkretslinjen et rett linje. Det har konsekvenser for de andre komponenter. Nemlig at consentriske sirkelene som fremstiller diatoniske skalen endrer seg till rette linjer som står på jevnt avstand. Det gjør at minste sirkelen E blir då det storste sirkel fordi fra omkrets til sentrum strekker det seg ut over en hel octav, mens sirkel A# på motsat side blir miniskul med bare lit over en hele nøtt.
Utgangspunkt er at rette linjer og sirkler er i grunn det sammen ting, avhengig av synesvinkel.
Jeg håper at jeg klarte å forklare meg skikkelig. Ordvalg og yttringsmåte er kanskje litt slitsomt å lese. Takk for at du har komt så langt. Jeg kan forklare meg på Engelsk om det hjelper. Hvis noen vill kan de få bildet som E post, Då har du det i et skarpere resolusjon.