24/9-2008 Broad Hinton

24/9-2008 Broad Hinton

Innlegg eva-marie » Man Sep 29, 2008 10:32 pm

Det har aldri tidligere oppstått et så avansert mønster i mais!:
Bilde
Dette tredimensjonale mønsteret i mais kan minne om "Ground Zero", den kjente formasjonen ved Wayland's Smithy i 2006:

Bilde
eva-marie
Site Admin
 
Innlegg: 575
Registrert: Ons Mar 19, 2008 12:35 am

Re: 24/9-2008 Broad Hinton

Innlegg -H- » Søn Des 14, 2008 7:12 pm

Kan da også minne om et kors?

Er det bare meg, eller har det i år kommet mange formasjoner som inneholder kristne symboler? Syns jeg leser om, og ser bilder av, "kristne" formasjoner overalt?!
Jeg er ikke kristen selv, men vil gjerne høre om noen har noen kommentarer til dette =)
aka Henrik B.L.

"There are two infinite things; the Universe and human stupidity. And I'm not sure about the first." A. Einstein
"It is not death that a man should fear, but he should fear never beginning to live"
-H-
 
Innlegg: 21
Registrert: Tor Mar 27, 2008 12:07 am
Bosted: Ski

Re: 24/9-2008 Broad Hinton

Innlegg Peter » Tir Des 16, 2008 7:08 am

Hei H.
For det første synes jeg at det er veldig kjekt at responsen øker her på forumet.

Et symbol har ingen intrinsik verdi eller betydning. Det er vi som mottaker, og ”dem” som sender gjør.
Et kors kan bety mange ting. Du sier at du er ikke et kristen, men alikevel ser du kristent symbolik i et kors. Ikke rart fordi, kulturhistorisk sett er et kors et viktig symbol i vårt samfunn.
Samtidlig tror jeg at formasjonene er plasert målbevist, så hvis en tegner et kors i et område hvor flestparten av dem som ”mottaker” det skal opfatte det som et religiøs objekt, skal de sikert har et mening i denne retning med det.
Hva slags betydning har et kors lenger i vårt samfunn? Blir vi invitert til å hervurdere det, eller er vi påminnet om hvor vi kommer fra?
Hva synes du?
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: 24/9-2008 Broad Hinton

Innlegg -H- » Tir Des 16, 2008 2:13 pm

Et kors har vel opprinnelig ikke noe med kristendommen å gjøre.. men jeg tenker automatisk på religion, og hovedsakelig på kristendommen, når jeg ser et kors! hvorfor? fordi overalt hvor kors brukes, er det noe kristent med i bildet. For det første på alle kirker!
Hadde korset noen annen betydning før i tiden? I så fall hva? Noen som vet? :)
aka Henrik B.L.

"There are two infinite things; the Universe and human stupidity. And I'm not sure about the first." A. Einstein
"It is not death that a man should fear, but he should fear never beginning to live"
-H-
 
Innlegg: 21
Registrert: Tor Mar 27, 2008 12:07 am
Bosted: Ski

Re: 24/9-2008 Broad Hinton

Innlegg Peter » Fre Des 19, 2008 8:16 pm

Der finns et sted i Scotland som heter Callanish hvor kjempe steiner har blitt plasert i form av et kors, og er 4000 år gammelt.
Egypterne hadde Ankh-korset som var et symbol for livet og fruktbarhet.

I Neolithic- og Bronze alder finns der allerede eksempler av kors.Ofte et sirkel med et kors inn i. Dette kalles et sol kors og korset står då for equinoxene og solhvervene. Det Celtiske kors er avledet fra dette.
Korset kan stå for gjenforening av motstående poler.
Et kors, eller firekant, kan ogsa bety det fysiske universe. Fire elementer, fire vindretninger, fire sesonger.
Alt dette går ut fra et kors med jevnt lange armer, et X. Det kristlige kors med 3:4 forhold, representer martyrdom av Jesus
Esoterisk sett bety det at Gud ble korsfestet på det materielle, som et syklisk process hvor i Gud kan opleve mangfoldighet.
Alle de korsformete kornformasjoner dette året har et annet forhold mellom armene og akse. For å tyde denne tror jeg at denne tallsmessige forhold er viktig.

(takk til Wikipedia :D )
(håper jeg skrev forståelig Norsk. Spør gjerne om forklaring ellers)
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal


Gå til Kornsirkler 2008

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

cron