Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Diskuter alt om kornsirkler

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Tir Mai 25, 2010 5:38 pm

Det fins en del "grapeshots" utenfor traktorspor, noen få ligger langt utenfor. Vet ikke om nye mønstre i åkre uten traktorspor. Michael Glickman og Freddy Silva skriver om tidlige kornsirkler på 80-tallet i åkrer uten traktor. Glickman 2009 viser bilde av et digert mønster for 3-4 år siden der det var en bred ring med høyt, stående korn (8 fot bred) og en stor sirkelflate med liggende korn innenfor den. Legden var visstnok veldig fin i den sentrale flaten, og ringen var urørt. Det var ingen spor etter at noen hadde "hoppet" eller brukt noen tekniske innretninger for å komme inn der. Ringen ble heldigvis fotografert før noen brøytet seg inn og ødela den. Jeg husker ikke hva stedet het, kan sjekke det.

Glickman foreslår for øvrig at "sirkelmakerne" bevisst lar traktorsporene stå som adkomstveier der folk (vi) kan gå innover i mønsteret uten å måtte tråkke ned levende korn. Slik forklarer han også de "stiene" som er synlige gjennom "ryggraden" i de fraktale "Julia Set", "triple-Julia set-" eller Milk Hill-formasjonene, de stiene som du har nevnt før. Jeg vet ikke hvor sannsynlig dette er.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg kareg » Tir Mai 25, 2010 10:48 pm

I Norge, høsten 2009, dukket det opp en formasjon på Rælingen, Fjerdingby, Øvre Åmodt Gård. Der var det ingen traktorspor der formasjonen befant seg.
kareg
 
Innlegg: 47
Registrert: Tir Jul 07, 2009 1:30 am

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Tir Mai 25, 2010 11:28 pm

Den sirkelen i Rælingen høsten 2009 besøkte jeg, og den virket ikke ekte. Amatørmessig, ujevn, skakk, sannsynligvis menneskelagd.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Tir Mai 25, 2010 11:33 pm

Det var Westwoods 17. juli 2008 som hadde den liggende sirkelflaten som var omgitt av en stor, ubrutt sirkel med stående korn. Bilder fins på ccc (crop circle connector). Bert Janssen fotograferte dette ubrutte sirkelbåndet før det ble ødelagt.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg eva-marie » Tir Mai 25, 2010 11:51 pm

Hei Kareg

(Jeg måtte flytte dette emnet til Ulike Kornsirkeltemaer.
Under temaet Kornsirkler 2010 skal det bare ligge oppslag om nye sirkler.)

I USA og Canada er mange åkrer uten traktorspor. Åkrene der er nemlig så store at de ofte sprøyter fra fly. Kornsirkleen der borte har også kommet i åkrer uten traktorspor.
eva-marie
Site Admin
 
Innlegg: 575
Registrert: Ons Mar 19, 2008 12:35 am

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg kareg » Tor Mai 27, 2010 9:57 pm

http://www.x-cosmos.it/cropcircles/inde ... ow+records
Gå inn på denne, i USA dukket det opp en rekke formasjoner i kornåkre uten traktorsspor, blant annet den 14.06.2007
kareg
 
Innlegg: 47
Registrert: Tir Jul 07, 2009 1:30 am

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg eva-marie » Tor Mai 27, 2010 10:11 pm

Også i Canada har det vært mange fine eksemplarer på kornsirkle ri åkrer uten traktorspor. Se f.eks. her:
http://www.x-cosmos.it/cropcircles/inde ... &lastid=40

Spesielt kornsirkelen i Saskatchewan 8/8 2003 er et fint eksempel.
eva-marie
Site Admin
 
Innlegg: 575
Registrert: Ons Mar 19, 2008 12:35 am

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Lør Mai 29, 2010 8:07 am

Jeg har bladd gjennom en rad med bøker og bilder og ser at de store engelske mønstrene fra de siste 10-15 år vanskelig kan unngå traktorspor på grunn av omfanget. Men fra perioden da det var mønstre med "grapeshots", særlig 80-90-tallet, er det mange bilder hvor sånne små-sirkler ligger langt ute i urørt korn. Det samme gjelder perioden med "piktogrammer" (de lange, rette nøkkel-tegnene). Der var det en god del frittstående symboler langt ute i urørt korn.

Det er også interessant at adskilte sirkler ofte er plassert geometrisk presist slik at de trenger hjelpelinjer, tangenter og støttepunkter for å kunne lages i åkeren. Men der støttepunktene måtte ha vært, er det bare urørt korn. En hjelpelinje kan aldri "viskes ut igjen" i en åker.

Videre fins det ganske brede ringer med stående korn der kornet ligger flatt eller med elegante virvler inne i ringen.

Det er et problem at besøkende ofte lager stier inn og ødelegger de urørte områdene. Jeg skulle ønsket meg skikkelige tilfeller av svære mønstre utenfor traktorspor, helt tydelig dokumentert uten stier.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg Peter » Søn Mai 30, 2010 5:56 am

Bilde
Cheesefoot head 19-06-'83
http://world-destiny.org/1983/cheesefoot83s.jpg

Bildet er ikke veldig tydlig. Kan hende at der fins tractorspor alikevel.
Peter
 
Innlegg: 151
Registrert: Fre Mar 28, 2008 10:01 pm
Bosted: Røldal

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg kareg » Ons Jun 02, 2010 7:45 am

http://www.x-cosmos.it/cropcircles/view ... oto269.jpg
Denne dukket opp i USA, Arkansas, Cay County 24.05.2004.På et jorde uten traktorspor.
kareg
 
Innlegg: 47
Registrert: Tir Jul 07, 2009 1:30 am

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Lør Jun 12, 2010 10:39 am

Jeg er enig med Erik i at det hadde vært viktig å få sett noen mønstre i helt tette "Witshire-åkre" hvor det ikke går et eneste traktorspor eller en eneste sti fram til mønsteret. Det hadde vært noe. Finnes det noen skikkelig gode, sånne bilder?

Hvis mønstene lages "fra lufta" eller på ukjente måter for oss, så måtte vel dette gå an.

Jeg har liksom hatt inntrykk av at eldre sirkler som var mindre og enklere, ofte lå langt ute i helt urørte felter, men fins det sånne bilder?
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Søn Jun 13, 2010 1:02 pm

Jeg har foreløpig gått gjennom årene 1980 - 90 for å se etter sirkler utenfor traktorspor. Har funnet bilder av i hvert fall 13 mønstre der det er klar avstand til traktorspor - og heller ingen stier gjennom kornet fram til mønsteret.
I tillegg er det flere mønstre der stier kommer inn. Vet ikke om de stiene er laget etterpå. Ofte kan besøkende ha ødelagt for sirkler som først lå ute i urørt korn. For å være streng har jeg har likevel utelatt disse bildene fra listen.
Ofte er hovedmønstrene store og krysser et traktorspor, mens små sirkler eller "grapeshots" ligger utenfor spor. Da snakker jeg om flere meter. Vanskelig for meg å bedømme eksakt avstand. Hvor langt kan man teoretisk sett hoppe over stående korn?
Jeg har ikke her tatt med andre svært interessante og uforklarte fenomener som er rapportert (som med Yatesbury 88), har kun konsentrert meg om stier og traktorspor. Tar forbehold om at fotografiene er gode nok. Har brukt CCC Archives.

Da har vi følgende mønstre på listen fram til 1990:
Bratton Castle 15.8.80
Cheesefood Head 19.6.83
Matterly Farm 6.7.85
Longwood Estate 11.6.88
Yatesbury 16.6.88
Scratchbury Hill juni 89
Silbury Hill 30.6.89
Langton Herring 6.7.89
Beckhampton 9.8.89
Chilcomb Farm 23.5.90
Longwarren 20.6.90
Wansdyke Path juli 90
Bratton Castle 25.7.90
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Man Jun 21, 2010 11:01 pm

Erik, bildene ligger på Crop Circle Connector, under "Archive". Du må betale noen hundre kroner for å få tilgang til arkivet. Jeg gjorde det, og har tilgang ut sesongen 2011. Der ligger alle bilder fra samtlige registrerte sirkler på CCC de siste 30 år.

Ellers finnes mange av de mer kjente mønstrene gjengitt i diverse bøker, for eksempel av Eva-Marie og andre.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Lør Jul 03, 2010 10:00 am

Jeg skjønner det.

Akkurat nå har jeg problemer med å komme inn i arkivet selv.
adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Re: Finnes det kornsirkler i åkere uten traktorspor?

Innlegg adi » Søn Jul 04, 2010 8:27 am

adi
 
Innlegg: 62
Registrert: Man Jun 09, 2008 9:39 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Ulike kornsirkeltemaer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 13 gjester

cron